Montag, 20. August 2007

Tre veckor till VM

Om tre veckor börjar fotbolls-VM i Kina. Det största en fotbollsspelare kan uppleva, definitivt.

Damllavenskan som den kallas i Sverige, jag föredrar Allsvenskan, avslutade sin 18:e omgång i går och jag läser i tidningarna på webben hur matcherna sågs. QBIK:s tränare Janne Jansson säger att man måste vinna sju poäng för att kunna få vara kvar i högsta serien och han talar om vinst mot Hammarby på bortaplan i första matchen efter uppehållet. "Vi är ett bättre lag än Hammarby - normalt sett", säger han till Nya Wermlandstidningen. Helt otroligt. Och så långt från verkligheten. Jag har stora sympatier för QBIK, eftersom jag känner några av deras spelare, men Hammarby som spelat två bragdmatcher mot Umeå och Djurgårn och förlorade båda två väldigt olyckligt med 0:1 är faktiskt det bättre laget. Vilket inte betyder att man inte kan vinna i Stockholm. Undrar också vad "normalt sett" betyder. Nej, QBIK har för svåra matcher nu de sista fyra omgångarna som först börjar i oktober efter det långa VM-uppehållet.

Hemmaleget Kina verkar ha problem med försvaret, enligt Marika Domanski-Lyfors. Två matcher mot Australien på hemmaplan nu i helgen slutade 1-3. Det finns hopp för Dorte Dalum (Djurgården) och hennes lagkompisar. Brasilien blir nog svårast i gruppen och trots dålig kritik som Danmark fick på sistone efter 0-4 i Tyskland ser jag en rejäl chans att nå kvartsfinalen.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen